Type 2

Type 2

Helt kort

De naturlige styrker ved Type 2 inkluderer deres ægte evne til at lytte til andre, føle med deres følelser og opfylde deres behov. De er normalt muntre, optimistiske, varme og venlige. 2’ere er naturligt dygtige til at bruge positiv kommunikation til at skabe rapport. De kan være meget diplomatiske og dygtige til at levere beskeder på en måde, som folk kan høre. 2’ernes ”særlige” superkraft ”er, at de kan være fremragende venner og ofte vil gå langt for at tage sig af og støtte sine nærmeste. De kan også være drevne, energiske og ekstremt kompetente mennesker, der får gjort mange ting og stræber efter at gøre tingene godt, især som en måde at imponere andre på.

Typens akilleshæl

Som med alle de arketypiske personligheder repræsenterer Type 2’s gaver og styrker imidlertid også deres “fatale fejl” eller “akilleshæl”. Deres fokus på at fremstå som stærk nok til at “gøre noget” for andre fører til selvinflation. Denne inflation er en form for stolthed – lidenskaben for type 2. Stoltheden maskerer både deres egne behov samt årsagen til deres tendens til at forføre andre. Som følge heraf ender de med at benægte deres egne behov og mister en klar fornemmelse af, hvordan de virkelig har det.

2’ere kan være optimistiske, venlige og virkelig givende. Men til tider kan de komme til at stå i vejen for sig selv, når de på deres egen måde overdriver deres fokus på at ændre sig, for at behage andre. 

Karakteristika

Venligt empatiske

De ved netop, hvad andre mennesker har brug for.  Det er en omsorgsfuld, kærlig og lyttende ven. De får andre til at føle sig hjemme.

Strategisk hjælpsomme

For at skabe uundværlighed.  Denne strategiske given for at få, repræsenterer en ubevidst nøgleegenskab.

Forførelsesevne

Fordi det er svært at have egne behov, forfører de andre med charme, indirekte forespørgsler og tilsyneladende generøsitet for at få det, de har brug for.

Følsomhed og følsom sensitivitet

Type 2 er naturligt sensitive, men kæmper med følsomhed – den ydre manifestation af deres følelser.

Romantik

Type 2 har et dybt behov for kærlighed. Sammen med deres fokus på relationer giver dette dem et tilhørsforhold til alt romantisk, uanset om det er en god kærlighedshistorie, fantasier om at opfylde oplevelser, musik, poesi osv.

Hedonisme eller kompulsiv overdrivelse

Type 2’s hedonisme (fokus på nydelse) stammer fra det uopfyldte behov for kærlighed og støtte, som de oplevede tidligt i livet. Deres dybere behov fortrænges og undertrykkes gennem denne søgen efter behagelige oplevelser og sansetilfredshed.

Fokus

Type 2 fokuserer på relationer, at opnå godkendelse og at forføre andre gennem hjælpsomhed som en strategisk måde for at få deres undertrykte behov mødt. 2’erne ”læser” aktivt folk omkring dem og tilpasser sig (hvad de opfatter at være) deres humør og præferencer for at sikre sig at andre godt kan lide dem.

Tanker og følelser

Følelsesmæssigt frygter 2’erne afvisning, så derfor undertrykker de ofte deres følelser i et forsøg på at glæde andre. Når deres følelser ikke længere kan undertrykkes, kan de vise vrede, sorg, angst eller smerte. På grund af de modstridende impulser kan 2’erne føle sig følelsesmæssigt i konflikt. 2’erne udtrykker også lykkelige følelser som en måde at virke sympatiske på for andre.

Adfærd

2’erne har en tendens til at være optimistiske, energiske og venlige, selvom det undertiden kan maskere (og være en overkompensation for) undertrykte behov og en tendens til depression. De er drivkraftige og hårdtarbejdende, især i andres tjeneste eller et projekt, de føler passioneret for. Men de kan også være hedonistiske og selvforkælende. 2’erne kan også spille rollen som martyr og ofre deres egne behov og ønsker for at vinde andre over, men derefter lide for det.

27 undertyper

Tre forskellige varianter

Type 2 - Overlever

Mig først - særlige privilegier

Overlever 2’ere “forfører” (ubevidst) andre, som et barn i nærværelse af voksne, for at få andre til at tage sig af dem. Alle kan lide børn, og Overlever 2’ere indtager en ungdommelig holdning, for at få særbehandling langt ud over barndommen. Da de er en Countertype, er det sværere at se stolthed hos dem, fordi de er mere bange for og ambivalente med hensyn til relationer med andre. Titlen “Privilegie” afspejler denne 2’ers ønske om at blive elsket og prioriteret bare for at være den, de er, ikke for det, de giver til andre. Relateret til den ungdommelige holdning er disse 2’ere legende, uansvarlige og charmerende.

Type 2 - Social

Ambition

Sociale 2’ere forfører miljøer og grupper. De er en stærk ledertype, hvis stolthed viser sig som en følelse af tilfredshed med at erobre et publikum. Dette er en mere voksen 2’er, hos hvem stoltheden er den mest åbenlyse. Den Sociale 2’er dyrker et billede af at være en indflydelsesrig, superkompetent person, der er værdig til beundring. Navnet “Ambition” afspejler denne persons ønske om at “være på toppen”, og som et resultat af deres høje position,  få fordele. Denne 2’er er den der oftest “giver for at få” og de har altid en strategisk vinkel, når de udtrykker generøsitet.

Type 2 - Sexual

Pågående forførende

Sexual 2’ere forfører specifikke individer for at få behov opfyldt og til at fodre deres stolthed. Ligesom “femme fatale” arketypen (og den mandlige ækvivalent) benytter denne 2’er klassisk forførelse for at tiltrække en partner, der vil opfylde alle deres behov og give dem, hvad de ønsker. Det navnet “Pågående forførende” antyder er en karakter, der er tiltalende, men som også gerne vil have noget magt. Energisk som en naturkraft er dette en person, der bliver uimodståelig, som inspirerer til store passioner og positive følelser som en måde at imødekomme deres behov i livet.

Vil du høre mere?

Lad os tale sammen, så vi kan se, om jeg er den rette til at hjælpe dig.
Vil du have en gratis og uforpligtende samtale?